OKT studijoje ir Profsąjungų rūmuose vyksta teatrinio žaidimo „Feast Fashion“ repeticijos. Bedarbių istorijomis paremtą spektaklį kuria Simona Biekšaitė ir estė Marit Sirgmets – teatrinis duetas „GutsUnited“. Suorganizavusios dirbtuves Estijoje jos visų pirma susidūrė ne su visuomenės marginalų kūrybiškumu, o abejingumu.
Su Oskaro Koršunovo studentais rengiamas projektas bus rodomas „Sirenose“, vėliau – garsiame Estijos teatre „No99“, eksperimentuojančiame socialinėmis, politinėmis temomis. S. Biekšaitė ir M. Sirgmets bedarbių istorijas transformavo į užribyje gyvenančių nuotakų konkursą. Į premjerą menininkės pakvietė ne tik bedarbius, bet ir visuomenėje žinomą žiuri. „Feast Fashion“ konkursą-spektaklį laimėjusi nuotaka gaus prizą – žinomų žmonių pamoką ir galimybę, padėsiančią jai iššsikapstyti iš sudėtingos gyvenimo situacijos.
Geriausios akademijos studentės
Simona ir Marit susipažino Norvegijos teatro akademijoje. „Kurdavome individualiai, ir mane patraukė Marit darbai. Iškart supratau, kad ji bus puiki, atsidavusi menininkė, man Marit atrodė geriausia studentė visoje akademijoje“, – pasakojo S. Biekšaitė. Greta esanti jos kolegė juokėsi: „Simona buvo pamišusi, visąlaik pakliūdavo į bėdą išbandydama beprotiškus dalykus, gadindama akademijos grindis ir sienas. Tai nebuvo vien bandymai, savo idėjomis ji turėjo ką pasakyti, turėjo misiją.“ Merginas suvienijo ir tai, kad abi yra kilusios iš Baltijos regiono – jos suprato tas pačias nuorodas: žinojo, kas yra provincija, miegamasis rajonas, visuomenės mentalitetas ir kompleksai.
Prieš vykdama studijuoti į Norvegiją Simona Lietuvoje jau buvo pajutusi kontakto su aktoriais stoką, nesusikalbėjimą. Laboratorinis dirbtuvių, ieškant sceninių sprendimų, darbo principas išsprendžia šią bendravimo stoką. Merginos stengiasi aktorius ir kitus menininkus kuo labiau įtraukti į procesą. „Su aktoriais diskutavome, kokie yra vaidybos skirtumai performanse, šiuolaikiniame mene ar klasikiniame teatre. „Feast Fashion“ aktoriai yra anoniminiai, reprezentuojantys, įkūnijantys ne fiktyvų personažą ar siužetinę liniją, o tikras konkrečias žmonių istorijas. Tai – kūnai erdvėje, susiduriantys su kliūtimis“, – pasakojo M. Sirgmets ir pridūrė, kad naudoja ne vien profesinius aktorių gebėjimus, bet ir kūrybinius įgūdžius.
Scenas aktoriai kūrė patys
„Feast Fashion“ prasidėjo nuo kūrybinių dirbtuvių Estijos kaime, Kadrinoje, kur 12 socialiai remtinų bedarbių kūrė vestuvinių suknelių kolekciją. Tai tapo dramaturgine medžiaga, ji scenoje (tiksliau – ant podiumo) ne perpasakojama, o vaizduojama.
Istoriją pradeda jaunikis, pristatantis 14 nuotakų konkursą. Mados spektaklyje svarbiausios trys veikėjų grupės. Pirma, jaunikis – nuotakos gelbėtojas. Antra, 14 nuotakų, kurios eidamos podiumu pasakoja savo istorijas apie engimą, alkoholizmą, miegą pakampėse ir skaudžią realybę. Taip podiumas pamažu nuklojamas alumi, plunksnomis, svogūnais, kol galiausiai susikaupia šiukšlių krūva. Aktoriai šioms istorijoms patys pasirinko jas atspindinčius simbolius. Pavyzdžiui, paskutinė nuotaka per podiumą bando eiti prie pirštų galų prisiklijavusi pusės litro stikliainius. Trečia, žiūrovai (kaip ir „Pink Cloud Effect“), turėsiantys lemiamą balsą, kuri nuotaka laimės konkursą.
„GutsUnited“ stengiasi naikinti ribas tarp režisieriaus ir jo idėjos įgyvendintojų. Simona mano, kad šis naujas metodas leidžia sukurti realią aktoriaus buvimo atmosferą. „Pirmąją savaitę jiems davėme užduotis, paaiškinome taisykles ir pasakėme: dabar sukurkite savo scenas. Mūsų darbas buvo aktoriui užduoti teisingą klausimą: ne „Ar tavo mėgstamiausia spalva – raudona?“, o „Kokia tavo mėgstamiausia spalva?“ Neribojome jų“, – procesą aiškino Marit.
Teatre – ir laimingi
Taigi merginų duetas dalijasi autoriaus, dramaturgo, režisieriaus ir scenografo pareigas. „Feast Fashion“ atvejis scenografo neturi, o S. Biekšaitė, Lietuvoje baigusi scenografijos studijas, tapo ir režisiere. Ji pabrėžė, kad teatro pasaulyje moterims režisierėms yra sunku. „Estijoje susidūrėme su situacija, kai turėjome apsiginti: taip, esame moterys, esame jaunos ir esame iš Rytų Europos“, – pasakojo Marit. „Tai tampa dvigubu darbu: turi ne tik sukurti spektaklį, bet ir prieš tai įrodyti, kad gali jį sukurti“, – pritarė Simona.
Norvegijos teatro akademijoje merginos taip pat mokėsi kalbėti prieš auditoriją, pasitikėti savimi, nebūti „vargšėmis menininkėmis“. Ir iš tiesų į savo darbą jos nežiūri kaip į egzistencinių krizių sprendimo ar filosofinių klausimų kėlimo vietą. Per repeticijas merginos juokiasi iš aktorių sukurtų scenų, patardamos jiems, ir pačios ieško patarimų, o iškylančias problemas sprendžia su šypsena. „Kūrybiškumas neatsiranda iš depresijos, nors jau tarsi ir normalu, kad egzistencija yra skaudi. Kodėl? Kodėl laimė asocijuojama su nerimtumu arba kvailumu?“ – retoriškai klausė Simona.
Tokį darbo pobūdį menininkės stengiasi perduoti ir jaunai, dar besimokančių aktorių kartai. „Ne viskas turi būti sudėtinga. Ne po kiekvieno spektaklio aktorius turi verkti kampe, – įsitikinusi lietuvė, šįkart dirbusi su O. Koršunovo studentais, kuriems teatras vis dar atrodo žaidimas. – Jie dar mokosi skirtingos dramaturgijos, jos pastatymo būdų, o mes parodėme tik vieną jų. Vaidyba nebūtinai yra tobulo psichologinio personažo paveikslo sukūrimas. Žaidimui taip pat reikalingas racionalumas, struktūra, logika.“
Kas nori būti išgelbėtas?
Pasirinkta podiumo forma iš spektaklio visiškai eliminavo kalbą ir liko prie kitų juslių – kvapo, vaizdo, garso. Tačiau pradinė medžiaga – M. Sirgmets atlikti interviu su visuomenės paraščių herojais. „Jų gyvenimus turėjome paversti teatriškais, fiktyviais. Kitu atveju istorijos būtų pernelyg arti, labai realios ir skausmingos“, – teigė Marit.
Iš interviu ji atrinko svarbiausias problemas, apie kurias vieningai kalbėjo visi pašnekovai. Tuomet kartu su S. Biekšaite ėmė analizuoti, kokios šių problemų priežastys? Ar žmogaus jaučiasi sutrikęs, ar traukiamas atgal? Pernelyg atsargus ar tiesiog pavargęs? „Jie visi turėjo didelių kompleksų ir visi buvo labai skirtingi. Vienas apsėstas minčių apie dievą, kitas – horoskopus, trečias mąsto apie tai, kad jį apkaltino žmogžudyste“, – veikėjų tragikomiškumą atskleidė Marit.
Žiūrovai, kaip ir jaunikis, turi galimybę pakeisti vienos nuotakos gyvenimą. Tačiau ar ji priims šią galimybę – tai jau kitas klausimas. Spektaklio pabaiga panaši į tai, kas nutiko Simonai ir Marit Estijos provincijoje. „Nukeliavome į patį visuomenės dugną ir taip buržuaziškai, krikščioniškai mąstėme: mes jiems padedame, mes esame tokios geros, o jie mus visiškai atstūmė sakydami: „Ne, nekursime jokių suknelių. Mums tai visiškai nerūpi. Nenorime darbo, norime tik pašalpų.“ Tuomet iškilo situacijos daugiaprasmiškumas: kas yra gelbėtojas, kas – auka, o kas yra aukos auka?“ – pasakojo Marit ir pridūrė, kad taip, kaip mes smerkiame juos, jie smerkia mus. Todėl kartais gelbėjamasis visai nenori būti išgelbėtas.
****
Gintarė Čiuladaitė, Lietuvos žinios, 2014 m. rugsėjo 25 d.