Šiandien ir rytoj, gegužės 31 dieną, OKT rodys premjerą – spektaklį „Paskutinė Krepo juosta“ pagal pasaulio klasiko Samuelio Becketto (1906-1989) to paties pavadinimo pjesę. Šiuo sumanymu teatro režisierius Oskaras Koršunovas ir aktorius Juozas Budraitis degė bene du dešimtmečius.
„Paskutinę Krepo juostą“ („Krapp’s Last Tape“) absurdo literatūros klasikas S.Beckettas parašė 1958-aisiais, kai jam buvo 52 metai. Tai minėtina detalė, mat pagrindinis pjesės (ir vienintelis spektaklio) personažas yra 69-erių. Autorius tarsi kuria būsimą, ironija persmelktą savo portretą ir ne veltui kūrinį pradeda sakiniui „Vėlus vakaras ateityje.“ Pjesė itin asmeniška, kupina autobiografinių užuominų, detalių.
Praėjusią savaitę grįžęs iš Italijos, kurioje lankėsi ir rodė „Mirandą“, O.Koršunovas ir naujojo spektaklio komanda iškart užsidarė paskutinių repeticijų, nemažai laiko leido garso įrašų studijoje. Joje kurti garsiniai pastatymo „komponentai“. Trupė užsidarė aklinai – atsisakė bendrauti su žiniasklaida, visą dėmesį sutelkė į naują scenos kūrinį.
Vardo klausimu
Pjesės statytojas spektakliui pasirinko tradicinį, plačiau vartojamą pavadinimą – „Paskutinė Krepo juosta“. Nors kūrinį į lietuvių kalbą išvertusio dr. Dovydo Judelevičiaus antraštė skamba kiek kitaip: „Paskutinė Krapo juosta“. Regis, šis variantas tikslesnis, nes vėlesnėse pjesės redakcijose S.Beckettas savo personažui suteikė vokiškos „kilmės“ pavardę „Krapp“. Kūrinys ne kartą buvo inscenizuojamas, jį režisavo ir pats autorius – Vakarų Berlyne, Londone, Paryžiuje. Pjesė vaidinta skirtingomis kalbomis, tad, suprantama, jos tekstas sulaukė korekcijų. Net pats personažo vardas, anglų kalboje turintis akivaizdžių ekskrementinių konotacijų, kito: nuo „A“ iki „Crapp“ ir galiausiai – „Krapp“… „Paskutinė Krepo juosta“ ne kartą statyta ir Lietuvoje: režisieriaus Povilo Gaidžio – Klaipėdoje (1988), Rolando Atkočiūno ir Valentino Masalskio – Kaune (skirtingi pastatymai, 2003) ir Roko Ramanausko – Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (2003).
Juosta Nr. 5, dėžutė Nr. 3
69-erių Krepas, nušiuręs ir prasigėręs žmogus, klausosi įrašo, kurį padarė būdamas 39 metų. Tai juosta Nr. 5 iš dėžutės Nr. 3. Visą gyvenimą Krepas turėjo įprotį per savo gimtadienį išsakyti svarbiausius tų ar kitų metų įvykius. Didumą pjesės teksto sudaro 39-erių Krepo pasakojimas. Jame pamažu aiškėja lemiamas personažo suvokimas, jog tais metais jis turėjęs ir praleidęs paskutinę progą tapti laimingas. Jis prisimena motinos mirtį, sutiktas ir „perskaitytas“ moteris, pašiepia jaunatvišką entuziazmą, sklindantį iš ankstyvųjų įrašų. Sulaukęs 69-erių, kadaise literatūrinių aspiracijų turėjęs žmogus išgyvena kūrybinę ir dvasinę krizę. Girtuoklystė, sveikatos bėdos, daugiau ar mažiau sėkmingi poguliai su sena prostitute Fani – tik tiek telikę senajam Krepui. Jis imasi naujos juostos, sušneka apie „paskutinį mėginimą“, tačiau netrukus nuplėšia ją nuo magnetofono ir grįžta prie ankstesniosios. „Gal jau praėjo geriausi mano metai. Kai dar buvo šiokia tokia laimės galimybė. Bet nebenorėčiau jų susigrąžinti. Dabar jau ne, kai ši ugnis manyje dega“, – skamba paskutiniai žodžiai. Juosta sukasi, o senasis Krepas pasitraukia į tylą ir tamsą…
Ryškiausiai Krepo gyvenimo juostoje įsirėžusios moterys – Motina, Juodbruvė auklė, Mergina valtyje, Efi – kūrinyje siejamos su vandens stichija. O Krepo personažą – kontrasto principu – dramaturgas apibrėžia ugnies ir šviesos vaizdiniais. Jaunystėje jis skaisčiai šviečia viltimis ir užmojais, kūrybos aspiracijomis, o senasis Krepas tiesiog supleška kaitinamas vidinės liepsnos. Pjesei svarbi šviesos ir tamsos motyvų, juodos ir baltos spalvų dinamika.
Patys tikriausi simboliai
Pjesė – trumputė, vos dešimties puslapių, tačiau itin glausta. Sakytum, nė žodžio pro šalį. S.Becketto talentas sugebėjo į ją sutelkti visą žmogaus gyvenimą. Ir visą to gyvenimo absurdą, liūdesį. „S.Becketto pjesės yra patys tikriausi simboliai, – teigė pasaulinio garso teatro novatorius, režisierius Peteris Brookas. – Apgaulingi simboliai būna beformiai ir migloti, o tikrasis simbolis visada aiškus ir tikslus… Du vyrai, kažko laukiantys prie sunykusio medžio; senis, klausantis savo balso iš magnetofono juostos… Mes aiškiai jaučiame, kad su kiekvienu jų mus sieja kažkoks ryšys, tačiau niekad nieko nesuprasime, jeigu lauksime, kad kas nors išaiškintų jų prasmę.“ Krepą įkūnijantis J.Budraitis taip pat atkreipęs dėmesį į S.Becketto pastangas atnaujinti dramaturgijos kalbą. „Jis artėjo prie tikslo sukurti pjesę visai be žodžių“, – „Lietuvos žinioms“ yra sakęs aktorius. Išties spektaklyje ilgiausiai girdimas 39 metų Krepo balso įrašas, o scenoje esantis personažas jį palydi komentarais, replikomis, ironišku juoku.
***
Mindaugas Klusas, Lietuvos žinios, 2013 m. gegužės 30 d.