„Gelminė turi neprilygstamą organiką, mąstymą, grožį“, – apie Ninos Zarečnajos vaidmeniui pasirinktą aktorę Gelminę Glemžaitę sakė „Žuvėdros“ režisierius Oskaras Koršunovas.
Įsitikinti jauno žmogaus mąstymu, vidiniu ir išoriniu grožiu visai pakaks šio „Lietuvos žinių“ interviu. O dėl organikos teks ateiti į „Žuvėdros“ pagal Antoną Čechovą premjerą – vasario 22 ir 23 dienomis Oskaro Koršunovo teatro (OKT) studijoje. Atviras spektaklio repeticijas režisierius pradėjo rugsėjį. Premjeros neskelbė, pirmenybę teikdamas laboratoriniam procesui, visą dėmesį sutelkė į aktoriaus buvimą scenoje. Atėjo permainų metas.
Aktorė G.Glemžaitė prisipažino, jog mėgstamiausias jos vaikystės spektaklis buvo Aido Giniočio režisuotas „Geltonų plytų kelias“. O paauglystėje ir studijų metais žavėjo O.Koršunovo kūriniai. Ir ką gi – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) vaidybos specialybės ketvirtakursė dabar džiaugiasi abiejų dievukų dėmesiu, profesine globa – vaidina jų spektakliuose.
G.Glemžaitė su kurso draugais debiutavo 2012 metų spalį Ievos Stundžytės režisuota „Brangiąja mokytoja“, sukūrė vaidmenis A.Giniočio „Trijose seseryse“, Eglės Kižaitės „Dekamerone“. Pavasarį ketvirtakursė bus išmėginta Giedrės Kriaučionytės „Moterimi iš praeities“. Aktorė filmavosi ir kine. Drauge su Mariumi Repšiu vaidino Andriaus Blaževičiaus filme „Dešimt priežasčių“, „prasineršė“ Dariaus Šilėno „Pakelės istorijoje“.
Euforija
– Kodėl rinkaisi aktorystę? – LŽ žurnalistas teiravosi aktorės Gelminės Glemžaitės.
– Oi, čia labai nuostabi istorija! Jau darželyje buvau tikra, kad tapsiu aktore. Galvojau, ar gali būti kas lengviau – nieko nedirbi, tik vaidini! Įsivaizdavau, kad Holivudas – garantuotas. Ilgainiui supratau, kokia nesąmonė taip manyti, ir šią specialybę primiršau. Turbūt iki vienuoliktos klasės. Turėjau minčių ir apie žurnalistiką, ir apie teisę. Tačiau viskas susiklostė savaime.
Tiesa, tris mėnesius teko studijuoti lietuvių filologiją. Nes kai baigiau mokyklą, LMTA buvo renkamas šiuolaikinio šokio kursas, o režisierius Jonas Vaitkus rinko grupę Rusų dramos teatrui. Šokis man – nelabai, o rusų kalbos nemoku. Todėl net nemėginau stoti.
– Po metų patekai į A.Giniočio kursą? Esi „keistuolių“ aistruolė?
– Jaučiu pagarbą mokytojui ir savo šaknims. (Nusišypso.) Išties užaugau su Keistuolių teatru. Pamenu, kai įstojome ir nuėjome žiūrėti „Geltonų plytų kelio“ – mano vaikystės spektaklio – visą praverkiau. Maniau: „O Dieve, studijuoju pas A.Giniotį, kuris jį sukūrė!“ Tokia pirmo kurso euforija.
Mes nepriklausome nei „keistuoliams“, nei „Atviram ratui“ – tiesiog esame trečias A.Giniočio kursas. Kita vertus, smagu, vaidinu ir „Atviro rato“ spektaklyje, ir viename – Keistuolių teatro vaikiškame.
Toliai
– Kaip jauteisi per „Žuvėdros“ atranką?
– Beveik kaip per stojamuosius. Tik šįkart buvome šešios merginos, mėginome solidžiau elgtis, bet nelabai pavyko. (Juokiasi.) Mums talkino vienas kurso draugas, paskaitė Treplevą. Tąsyk tuo ir baigėsi. Kai vėl pakvietė, atsidūriau tarp OKT aktorių. Žinoma, nieko nesitikėjau, maniau, pasirodžiau šiaip sau…
Nesulaukiau to skambučio su kvietimu vaidinti, kaip rodoma filmuose. (Juokiasi.) Tiesiog ėmė ir viskas sėkmingai susiklostė. Buvo labai šaunu.
– Nebaugino režisieriaus vardas?
– Mačiau daug O.Koršunovo spektaklių, bet tada jie atrodė – oho! – nepasiekiami toliai.
– Ir teko Ninos tragedija – vieno pagrindinių personažų partitūra..?
– Taip, bet šioje „Žuvėdroje“ pagrindinių yra daugiau nei įprastai. Režisierius kai kurių „antraeilių“ tragedijas iškėlė į pirmą planą.
– Kodėl režisierius pasirinko tave, kaip manai? Sceninės patirties jau šiek tiek turi…
– Manau, priešingai – mane pasirinko būtent dėl nepatyrimo. Nina yra nepatyrusi jauna mergina. Tokia esu ir aš. Tačiau trupučio patirties irgi reikia, kad galėtum suvaidinti ketvirtąjį veiksmą, finalą. Gal ateity pavyks išlaikyti pusiausvyrą – patirtis padės pabaigoje, bet nesugadins pradžios. Man regis, dabar esu pačiame viduriuke.
– Arkadina – Nelė Savičenko?
– Nuostabi Nelė, nuostabus vaidmuo! Vienas didžiausių malonumų buvo per repeticijas stebėti, kaip ji dirba. Įspūdinga! Iš pirmo karto ima ir padaro – tobulai. Pačiose stipriausiose, mano manymu, spektaklio scenose dalyvauja Nelė. Jos sukurtos tiesiog iš pirmo karto. Iš intuicijos, iš meistriškumo. Neįtikėtina!
Meilės teatras
– Kaip suvoki Ninos likimą? Asmeninę laimę paaukojo dėl svajonės – teatro?
– Ninos gyvenimas – tikra painiava, todėl vieno atsakymo negali būti. Jos tragedija, kad teatras tėra viskas, kas jai liko. Taip, Nina sako, jog reikia nešti savo kryžių ir tikėti. Tačiau tai nėra laisvas jos pasirinkimas, greičiau neišvengiamybė. Meilės istorija labai tragiška.
Pjesės pradžioje tos painiavos ne mažiau. Nina nori tapti aktore, atsiriekti šlovės. Šis noras susipynęs su meile Trigorinui. Jis lyg tiltas į elitą, teatrą, Maskvą, svajonių gyvenimą.
– Jausmas Trigorinui – tikras?
– O taip!
– O Konstantinui?
– Meilė Kostiai irgi buvo, bet kitokia – pirmoji, vaikiška, draugiška. Taip pat susijusi su teatru. Tačiau atsirado Trigorinas, kuris, jos manymu, galėjo pasiūlyti daugiau. Pabaigoje Nina tikrai nebenori tos šlovės ir tebemyli Trigoriną.
Vartai
– Kas keičiasi spektaklyje nuo pirmųjų rodymų?
– Per tą laiką atitolome nuo spektaklio, buvome padarę pertrauką. Repetavome tik pastarąsias kelias savaites. Gerai, kad premjeros dar nebuvo. Viskas labiau susiguli, gali pažvelgti kitomis akimis. Ne veltui spektaklį vadinome beaujolais, jaunu vynu. Jis buvo brandinamas ir dabar, tikiuosi, tampa tikru vynu.
– Ar turi svajonių vaidmenį?
– Manęs jau klausė, ir tada pirmąkart susimąsčiau, ar normalu, kad neturiu jokio svajonių vaidmens. Jei reikėtų pasirinkti vaidmenį ar režisierių ir komandą, rinkčiausi šiuos. Nes kai aplinkybės palankios, gali iš mažo ir neįdomaus vaidmens sukurti įdomų, kartu įgyti patirties.
– O kas pasikeitė tavo gyvenime, kai ėmei vaidinti „Žuvėdroje“?
– Niekas ir viskas. (Nusišypso.) Nemanau, kad vaidinimas man atveria vartus į rojų ar pripažinimą. Tai galimybė, kurią pavyks išnaudoti arba ne. Ir patirtis, kuri bet kuriuo atveju liks gera. Žinoma, įgijau daugiau pasitikėjimo. Kita vertus – ir mažiau, nes tampu reiklesnė. Tad viskas liko taip pat. (Juokiasi.)
****
Mindaugas Klusas, Lietuvos žinios, 2014 m. vasario 13 d.