OKT/Vilniaus miesto teatras pristato jubiliejinį 15-ąjį sezoną. 15 gyvavimo metų nevalstybiniam teatrui – toks buvimas niekuomet nėra savaime suprantamas. Visus tuos metus, skelbia OKT, kovojome už kiekvieną būsimą sezoną ir kiekvieną ištikimą žiūrovą, lydintį teatrą dar nuo pačių pirmųjų jo spektaklių.
Per penkiolika gyvavimo metų OKT/Vilniaus miesto teatras sukūrė repertuarą, apimantį tiek klasiką, tiek šiuolaikinius kūrinius. Buvo pastatyti tokie įsimintini spektakliai kaip „Meistras ir Margarita“, „Shopping and Fucking“, „Oidipas Karalius“, „Vaidinant auką“, „Geismas“, „Ugnies veidas“, „Parazitai“ ir daugelis kitų.
„Aš jau galiu lyginti skirtingus istorinius kontekstus, skirtingas teatro kartas, ir belygindama aiškiai matau, jog įsteigimo pradžioje Oskaro Koršunovo teatras buvo pirmasis Europos ženklas postsovietinėje lietuvių teatro erdvėje. XX-XXI amžių sandūroje tai buvo pagrindinis procesų, lietuvių teatrui suteikusių nepalyginamai aktualesnę Europinę dimensiją, iniciatorius. Ši europietiško teatro dimensija matoma visuose teatro veiklos lygmenyse, pradedant meninėmis novacijomis, baigiant teatro veiklos organizavimo praktika. Neužmirškime, jog tai buvo vienas pirmųjų nevalstybinių teatrų Lietuvoje. Kaip dauguma svarbių kultūrinių reiškinių, Oskaro Koršunovo teatras gimė iš manifestų, atėjo su konceptualia programa, labai aiškia vertybinių kriterijų sistema. Turbūt todėl Oskaro Koršunovo teatras, netgi būdamas jaunas, niekada nebuvo infantilus. Nuo pat pradžių tai buvo meniškai įtaigus bei paveikus teatras. Jie iš esmės buvo teatro revoliucionieriai, maištininkai“, – mintimis dalinosi sezono pristatyme dalyvavusi teatrologė Ramunė Marcinkevičiūtė.
Daugelis spektaklių rodomi iki šiol. „Vasarvidžio nakties sapnas“ drąsiai žengia jau į penkioliktą sezoną, neprarasdamas žiūrovų, publikai teberodomi ir kiti Oskaro Koršunovo režisuoti spektakliai: „Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“, „Meistras ir Margarita“, „Dėdė Vania“, „Ugnies veidas“, „Hamletas“, „Dugne“, „Miranda“ ir praeitą pavasarį dienos šviesą išvydusi „Paskutinė Krepo juosta“ su aktoriumi Juozu Budraičiu. Dalis paminėtų spektaklių skaičiuoja jau antrąją dešimtį, tačiau teatro užauginti aktoriai, nuolatinis darbas su jais ir netgi senų spektaklių repeticijos leidžia nesustabarėti bei nuolatos judėti į priekį.
„Aktorius šiame teatre yra šiuolaikinis menininkas. Jis nėra tik atlikėjas. Oskaras Koršunovas suformavo kitokį požiūrį į pačią vaidybos esmę, kurioje svarbi aktoriaus kaip menininko, kaip žmogaus pozicija“, – teigė Ramunė Marcinkevičiūtė.
„Daug kalbėjome apie formos reikalus, bet visuomet buvome susitelkę į aktorius. Mūsų teatre užaugo aktorių karta – Dainius Gavenonis, Rasa Samuolytė, Darius Gumauskas, daug kitų. Atsirado kitoks aktorinis darbas. Pradėjome suvokti, jog mūsų aktorius scenoje veikia kitaip. Kuomet sakau, jog visos mūsų patirtys sutelktos į „Žuvėdrą“, daugiausia omenyje turiu aktorių“, – teatrologei antrino Oskaras Koršunovas.
Per 15 metų teatras aplankė beveik visus garsiausius teatro festivalius užsienyje. Galiausiai teatro kūryba buvo įvertinta prestižiškiausiu tarptautiniu teatriniu apdovanojimu – „Naujosios teatro realybės“ prizu, kuris teikiamas už indėlį į pasaulinio teatro raidą.
Svarbiausia šio sezono naujiena – Antono Čechovo „Žuvėdra“, režisuota Oskaro Koršunovo, kurią pradedame rodyti jau rytoj.
„Tai mūsų teatrui labai reikšmingas pastatymas, jungiantis tai, link ko ėjome pastaruosius 15 metų. Paprastai „Žuvėdra“ yra statoma kokiai nors reikšmingai datai paminėti. Mes ją statome teatro gyvavimo 15-ajam jubiliejui pažymėti, kaip naujos pradžios ir naujos pabaigos simbolį. Čechovas „Žuvėdroje“ kalba apie novacijas teatre, o būtent to mes ir siekėme visus 15 metų“, – mintimis dalinosi režisierius ir teatro meno vadovas.
Pasak teatrologės Ramunės Marcinkevičiūtės, šiandieninis Oskaro Koršunovo teatras – tai meninių tyrimų teatras. „Tai kažkas kitokio nei mes esame įpratę matyti. Nekantriai laukiu naujausios premjeros – Antono Čechovo „Žuvėdros“, – teigia Ramunė Marcinkevičiūtė.
Dar šį sezoną OKT/Vilniaus miesto teatro repertuarą papildys jaunos jėgos. Tai – Oskaro Koršunovo studentų spektakliai pagal Daniilą Charmsą ir Williamą Shakespeare´ą.
„OKT Studijoje“ toliau bus rodomas šiuolaikiškai politizuotas ir kiekvieną kartą kitoks Artūro Areimos „Julijus Cezaris“ pagal Williamą Shakespeare´ą, net du kartus minėtas tarp praeito sezono „Auksinių scenos kryžių“ laureatų. Čia pat – ir tėvo ir sūnaus dramą Pauliaus Ignatavičiaus „Nuosprendyje-metamorfozėje“ pagal Franzą Kafką.
„OKT Studija“ tampa vis svarbesne kūrybine erdve. Pasak teatro užsienio reikalų vadybininkės Audros Žukaitytės, studijos atsiradimas yra vienas svarbiausių įvykių teatrui. „Tokio teatro apskritai nebuvo miesto plane. Šiuo metu studijos veikla tampa vienu įdomiausių teatrinių reiškinių Vilniuje, ir turbūt visoje Lietuvoje“, – džiaugiasi Audra Žukaitytė.
„15 metų teatrui – puikus laikas mirti. Tai yra labai daug. Sakydama „mirti“ turiu omenyje ne užsidaryti ir nestatyti spektaklių, tačiau numirti kūrybos prasme. Pasiduoti rutinai, ankstesnių pasiekimų tiražavimui, tam tikram vidiniam pasitenkinimui tuo, ką jau turi. Mirusios kūrybos pavidalų yra daugybė. Tuo tarpu Oskaro Koršunovo teatras 15 metų yra kūrybiškai gyvas. Tai, ko gero, yra pats didžiausias šio teatro išskirtinumas“, – teatro kitoniškumą apibūdino Ramunė Marcinkevičiūtė.
Kažkada teatro meno vadovo ištarta frazė „Tik būdami ten galime būti ir čia“ aktuali ir šiemet. OKT/Vilniaus miesto teatras nesiruošia mažinti užsienio gastrolių tempo ir dar pirmoje sezono pusėje aplankys dešimt skirtingų tarptautinių festivalių. Šiųmečiame gastrolių žemėlapyje – Jerevanas, Sankt Peterburgas, Berlynas, Briuselis, Kijevas, taip pat kelionės į Prancūziją bei Slovėniją. Prie nuolatiniais keliaujančiais spektakliais tapusių „Hamleto“, „Mirandos“ ir „Dugne“ prisijungia „Paskutinė Krepo juosta“, gruodžio pradžioje aplankysianti Kijevą. Pirmosios gastrolės aktorių laukia jau spalio pradžioje – „Miranda“ vyksta į Jerevane (Armėnijoje) vyksiantį „Highfest“ festivalį. Lapkričio mėnesį Briuselyje spektaklis „Hamletas“ reprezentuos Lietuvos kultūrą pirmininkavimui Europos Sąjungoje skirtuose renginiuose.
„Mes jau nebespėjame važiuoti visur, kur mus kviečia“, – teigia Audra Žukaitytė.
OKT/Vilniaus miesto teatrui kaip nepriklausomam ir nevalstybiniam teatrui visuomet opus išlieka finansavimo klausimas. Prasidedant 15-ajam sezonui teatro mecenatais tapo verslininkai Jonas ir Živilė Garbaravičiai. Šiuo metu Jonas Garbaravičius – Londone veikiančios bendrovės „CEE Resources&Investments LLP“ partneris.
Gera žinia Vilniuje gyvenantiems užsieniečiams ir miesto svečiams – šį sezoną dalį spektaklių bus rodoma su vertimu į anglų kalbą. Pirmasis – jau rugsėjo 26 dieną rodoma „Miranda“. Beje, pastarasis spektaklis keičia erdvę – nuo šiol jis bus rodomas Menų spaustuvėje.
OKT/Vilniaus miesto teatro inf.